چهارشنبه ، 3 اردیبهشت 1393
eco.sbu.ac.ir
 
 
 
 
 
 
 
سایت دانشگاه
 
سایت دانشکده
 
پیام پژوهشی هفته    

آزمون معنادار بودن یک فرضیه نسبتا آسان است، اما یافتن یک فرضیه معنادار برای آزمون بسیار دشوار است (ادواردز؛ نقل از هومن، 1376).

رد آماری یک فرضیه صفر، فقط بیانگر خطاپذیری تئوری هاست. عدم رد آن نیز فقط بیان می کند که آزمایش توان کافی نداشته است. (کروسکال و ماستلر، 1980؛ نقل از هومن، 1383)

 

 

معرفی آزمایشگاه    

محل آزمایشگاه

آزمایشگاه روانشناسی تجربی در طبقه همکف دانشکده در فضایی به مساحت 100 متر مربع قرار دارد. این فضا در حال حاضر به یک سالن با ابعاد 8m × 10m با گنجایش 40 نفر و دو اتاق هر یک با ابعاد 3m × 3m تقسیم شده است. سالن اصلی آزمایشگاه برای برگزاری کلاس های مرتبط با روانشناسی تجربی و آزمون های شناختی، هوش و استعداد مورد استفاده قرار می گیرد و برخی از جلسات اداری، جلسات دفاع از پایان نامه و کارگاه های آموزشی و پژوهشی در آن برگزار می شود. آزمایشات و پژوهش های مرتبط با پروژه های دانشجویی نیز در اتاق های ذکر شده صورت می گیرد.





 

ابزارهای موجود در آزمایشگاه    

فهرست تست های موجود در آزمایشگاه در دی ماه 1391
(در حال حاضر حدود 450 مورد می باشد و به صورت ماهانه به روز می گردد)

TEST LIST.pdf


دستگاه ها و ابزارهای موجود:

Apparatus.pdf

 

خدمات آزمایشگاه    

خدمات عمده این آزمایشگاه در 7 مورد قابل طبقه بندی است:

1.امانت دهی تست ها و ابزار های مداد کاغذی

هم اکنون در حدود 450 تست مداد کاغذی در آزمایشگاه موجود است که حدود 15 درصد از آنها آزمون های شناختی و مهارتی، حدود 20 درصد آزمون های بالینی شخصیت، 40 درصد پرسشنامه های سنجش صفات شخصیتی، 20 درصد آزمون های ارتباطی و بین فردی و تعداد کمی هم آزمونهایی در حیطه های شغلی و سازمانی می باشند. یکی از عمده ترین فعالیتهای آزمایشگاه امانت دهی این تست هاست به طوری که دانشجویان و اساتید دانشکده همه روزه از این خدمات استفاده می کنند. دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی می توانند نسبت به امانت گرفتن این تست ها اقدام کنند.






2.
جستجوی تست های جدید و معتبر و تهیه آنها برای آزمایشگاه

یکی دیگر از فعالیت های مداوم آزمایشگاه، جستجو و تهیه آزمون هایی است که در آزمایشگاه موجود نیست اما مورد نیاز دانشجویان و یا اساتید دانشکده می باشد. این فعالیت عمدتا با جستجوی گزارشهای پژوهشی منتشر شده در دانشگاه های مختلف از جمله پایان نامه های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و مقالات علمی پژوهشی انجام می شود و از حداکثر کانال های ممکن برای تهیه آنها استفاده می شود. به طوری که از ابتدای سال 91 تاکنون حدود 100 تست که آزمایشگاه فاقد آن بود و مورد تقاضای مراجعان قرار داشت تهیه شده است. در تهیه این تست ها حداکثر دقت اعمال می شود تا تست های تهیه شده از لحاظ ویژگی های روانسنجی اعتبار لازم را داشته باشند.



دستگاه ردیابی حرکات چشم (Eye-tracking)


3.
راهنمایی دانشجویان در طراحی پژوهش و انتخاب ابزار مناسب و معتبر برای انجام آن

یکی دیگر از فعالیت های عمده و دائمی آزمایشگاه، ارائه مشورت های لازم به دانشجویان در استفاده از ابزارهای مناسب است. در این راستا معمولا در مورد اهداف پژوهش و طرح مناسب برای انجام آن و مسائل متدولوژیک با تاکید بر ابزار مناسب بحث شده و راهنمایی هایی در مورد اجرا و تحلیل داده های پژوهش ارائه می شود.


4.انجام پژوهش ها و پروژه های دانشجویی در آزمایشگاه

از فعالیت های دیگر آزمایشگاه که به طور مستقیم با ماهیت پژوهشی آزمایشگاه ارتباط دارد، در اختیار گذاشتن محیط ازمایشگاه و ابزارهای موجود در آن برای انجام پژوهش های دانشجویان و اساتید دانشکده و دانشگاه در چارچوب پروژه های دانشجویی، طرح های پژوهشی و پایان نامه های دانشجویی است. برخی از پژوهش های مذکور نیاز به استفاده از ابزارهای موجود در آزمایشگاه داشته و برخی دیگر صرفا نیاز به فضای آزمایشگاه برای اجرا دارند. آزمایشگاه از این لحاظ بسیار فعال بوده است به طوری که در طول سال 1390 و 1391 در حدود 20 مورد از پروژه ها و پایان نامه های دانشجویی عمدتا در مقطع کارشناسی ارشد در آزمایشگاه دانشکده اجرا گردیده اند.









5.
برگزاری کلاس های مرتبط با آزمایشگاه از جمله روانشناسی تجربی و آزمون های شناختی، هوش و شخصیت

در چارچوب این کلاس ها دانشجویان پس از گذراندن بخش تئوری، شروع به انجام تکالیف عملی کرده و با استفاده از امکانات و ابزارهای موجود در آزمایشگاه، در طول ترم و به صورت روزانه تکالیف خود را انجام می دهند. این واحدهای درسی اکثرا در ترم های زوج ارائه شده و آزمایشگاه در تمام طول ترم امکانات خود را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

6.میزبانی از برخی کارگاه ها، جلسات دفاع از پایان نامه و جلسات اداری دانشکده

این خدمات در اثنای سال تحصیلی و به خصوص در اواخر ترم های تحصیلی ارائه می شود.






7.ارائه خدمات کمک آموزشی به دانشجویان و اساتید

برخی از این خدمات به صورت نمایش و یا امانت فیلم های کمک آموزشی موجود در آزمایشگاه ارائه می شود و موراد دیگر در قالب انجام آزمایشات کلاسیک مربوط به نظریه های یادگیری روی موش های آزمایشگاهی و نمایش آن در کلاس های درسی یادگیری صورت می گیرد.

 

برنامه های گسترش آزمایشگاه    

1. با توجه به اقبال دانشجویان به پژوهش های آزمایشی و کنترل شده، ظرفیت و فضای فعلی آزمایشگاه برای خدمات رسانی مطلوب به پژوهشگران کافی نیست. از این رو طرحی برای مناسب سازی فضایی آزمایشگاه تهیه گردیده و پس از تایید و اصلاح در گروه روانشناسی، از طرف شورای دانشکده نیز مورد تایید قرار گرفته است. امید است با عنایت هیئت رئیسه دانشکده خصوصا معاونت محترم پژوهشی و با پیگیری های معاونت اجرایی دانشکده، این طرح هرچه سریعتر عملی گردد تا علاوه بر رفع نیازهای پژوهشگران به فضای آزمایشگاهی، مسیر گسترش پژوهش های دانشکده به حیطه های مختلف هموار شده و گام بزرگی در راستای بهبود کیفیت و اعتبار پژوهش ها برداشته شود. تصویری از طرح مذکور را می توانید در این لینک مشاهده فرمایید.
  

2. وجود گرایش روانشناسی بالینی کودک در دانشکده، قاعدتا طراحی و انجام پژوهش هایی با محوریت کودکان و با استفاده از آزمودنی های خردسال را در پی دارد. این واقعیت، ایجاب می کند که یک فضای آزمایشی متناسب با این آزمودنی ها در دانشکده وجود داشته باشد که از لحاظ وسایل مورد نیاز، نحوه چینش آنها، نوع پوشش کف و دیوار و ... شرایط قابل قبولی را برای اجرای پژوهش های مذکور فراهم کند. چنین فضایی در چارچوب مجموعه آزمایشگاه های دانشکده مکان یابی شده و طرح آن در دست تهیه می باشد.

3. با توجه به اهمیت انجام پژوهش های روانشناختی در حیطه های اجتماعی به منظور غنی ساختن دانش بومی راجع به ویژگی ها و متغیرهای فرهنگی و اجتماعی، و به دلیل وجود تخصص و گرایش به انجام چنین آزمایشاتی در بخش قابل توجهی از اساتید و دانشجویان دانشکده، تلاش هایی برای تشکیل مرکزی به منظور تمرکز بر پژوهش ها و آزمایش های روانشناسی اجتماعی در حال انجام است که در مراحل اولیه خود قرار دارد.

 

 
 
pr.office@mail.sbu.ac.ir :روابط عمومي   info@sbu.ac.ir :وب سايت   نقشه‌ي سايت
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به دانشگاه شهید بهشتی می باشد
 
جامعه دانشگاهی